Omni-Channel World / Part 2: Today I am going to introduce myself to… me

Timp aproximativ necesar lecturii: 4 minutes

Ne-am intors! Ce binee! Am avut 2 saptamani destul de full dar nu ma plang, au fost 2 saptamani in care am muncit cu spor, am fost si la conferinta, am dat si sfaturi care au fost preluate in presa, am fost trollat pe facebook pe un grup de Comert Electronic. Ce sa mai dom’le? Ne-am ajuns, gata, avem “figuri”!

Singura problema este ca nu prea mai am timp liber pe cat imi doresc si ca atare fix acum cand scriu postul stau si ma intreb: oare am facut bine ca am inceput seria aceasta de explicatii referitoare la lumea omni-channel? Oare de asta mai aveam nevoie acum? Adica, am inceput inclusiv cu prietenii sa planuiesc sa ma vad peste 3 saptamani de la data discutiei, WTF? Si mai am si petreceri de pregatit in weekendurile care urmeaza. Uaiaiaiiii…. Cam multe.

Ei, chiar si asa, am inceput ceva, mergem inainte! Si in plus, ma bucura gandul ca cine stie cum mai aflam informatii tari pe care le putem folosi pe viitor, asa ca hai sa ne plangem mai putin Alexandru, hai sa ne organizam mai bine daca nu mai avem timp, si… la treaba!

Acum 2 saptamani am incercat, intr-un spirit mai ludic ce-i drept, sa explic ce este omni-channel-ul. Nu ca ar fi de joaca subiectul dar nu vreau sa ne pierdem in explicatii pompoase cu vocabular dificil pentru ca lucrurile se vor aseza in timp. E un prim pas pe care eu il consider important in a intelege ca vorbim despre modele de business. Acum, pasul 2 care cred ca ar trebui sa fie atins este sa intelegem cum putem transforma viziunea pe care o avem in realitate. Ei, aici… se complica putintel treaba. Si va rog sa aveti rabdare cu mine, pentru ca mai jos incerc sa va explic de ce.

Incep prin a mentiona ca de cele mai multe ori, “problemele” pe care le intampin discutand cu partenerii / clientii cu care ma vad nu tin de tehnologie si de intelegerea tehnologiei care poate fi sau urmeaza sa fie implementata. Ci de faptul ca nu exista viziune si strategie in coordonarea companiei sau a activitatii angajatilor din cadrul companiei. Mai mult decat atat, chiar si in contextul in care exista o directie clara, nu exista o metologie interna, bazata pe procese sau reguli, care sa ajute ownerii si stakeholderii sa isi scaleze activitatea.

Practic, scenariul din cadrul unei companii, de cele mai multe ori (si believe me, Slava Domnului, nu-i doar in Romania treaba asta, am vazut-ohohooo aproape peste tot) este neclar. Cine se ocupa de x si ce anume face y? De cele mai multe ori se termina cu: asta nu e treaba IT-ului? Mor cand aud asta, jur! Cum doamne iarta-ma sa fie TOTUL in grija IT-ului? Saracii, nu-i destul ca trebuie sa aibe grija de totul de la curent electric pana la servere sa fie sus, primesc telefoane ca “nu merge imprimanta”, acum mai trebuie sa stabileasca strategia de business a companiei si organizarea interna!

Gluma, ne-gluma si revenind in taramul realitatii, guys and girls, e timpul sa va puneti la punct. Pe bune. Stabiliti foarte clar cine, ce face in cadrul companiei voastre si cum trebuie sa faca task-ul respectiv. Daca exista libertate de decizie (which is GREAT! si e de incurajat), rugati colegii sa va explice punctual si metodic cum isi fac task-urile zilnice alaturi de procesele generale in care sunt implicati.

Exemplu:

sample process - handling issues

sau asa

png;base6414c80b499e157c43

sau asa

De ce e important sa aveti pe foaie genul acesta de detalii inainte de a incepe traseul omni-channel? Pentru ca s-ar putea sa fiti intr-un stadiu al business-ului vostru in care focusul sa nu fie corect directionat. Intotdeauna am crezut ca first you have to get your stuff straight si apoi ne gandim si la viitor. Nu poti sa construiesti un viitor pe o fundatie proasta. Nu poti sa te gandesti la campanii avansate de targetare segmentata a clientilor tai daca nu ai un proces de retur pus la punct. Nu poti sa investesti intr-o campanie de Adwords pana nu intelegi  care sunt marjele tale de profit in functie de categoria de produse vanduta, spre exemplu. Sau nu poti angaja pe cineva fara sa stii la ce vrei s-o pui la treaba si care sunt responsabilitatile ei zilnice sau care e nivelul de decizie pe care il are cand shit hits the fan.

"Random" picture with nice triangles about development stage of companies, maybe it helps
“Random” picture with nice symbols about development stage of companies and unicorns, maybe it helps

Sugestia mea, oricat de mic sau mare ar fi business-ul tau sau business-ul in cadrul caruia lucrezi, este sa iti faci o detaliere a proceselor din cadrul businesuului tau folosindu-te de BPMN. Nici nu stii ce simplu vezi lucrurile cand ai totul schematizat in fata. Si poate iti dai seama ca poti folosi timpul tau mai eficient: si cand ai mai mult timp salvat, cine nu vrea sa piarda putin timpul uitandu-se pe facebook sau pe ce mai pierdeti voi timpul?

Nu stii cum se face o schema BPMN? Nu-i nicio problema, la o adica poti apela la profesionisti daca vrei insa sincer, sincer nu e neaparat nevoie sa faci asta, sunt mult mai multe stiluri de management decat cel prezentat mai sus si toate au aplicabilitate sau nu intr-o sumedenie de contexte.

Ce e important sa intelegeti de aici, ca principiu, este ca obligatoriu trebuie sa aveti foarte clar stabilit:

  • cine sunteti?
  • ce faceti?
  • cum faceti ce faceti?si
  • cum vedeti viitorul business-ului vostru? (alaturi de modalitatile clare si coerente ale implementarii acestei viziuni asupra viitorului, ca asa, si eu ma vad facand multe dar de la vis la realitate mai am de muncit putin).

Iar pentru a tine lucrurile sub control, more or less, ar trebui sa aveti in cadrul companiei voastre, o structura similara cu cea de mai jos:

  • Production
  • R&D
  • Purchasing / Supply Operations
  • Marketing (including the selling function)
  • Human Resource Management.
  • Accounting and Finance.
  • Something specific to your business

Acum putem spune ca, cel putin la nivel superficial, stim cine suntem, ce facem, cum facem ce facem si ce urmeaza sa facem in urmatoarea perioada cu compania noastra. That’s great! Pentru ca in posturile urmatoare vom discuta despre cum intra tehnologia concret in joc si cum o putem implementa astfel incat viata noastra sa fie, pe zi ce trece, din ce in ce mai usoara. Stiu ca am promis ca voi discuta putin mai mult despre platforme si landscape-uri digitale, si o voi face. Am considerat ca mai inainte de a incepe discutia referitoare la platforme ar fi mai ok sa recapitulam structura business-ului nostru astfel incat sa putem identifica mai usor necesitatile pe care le avem. Si ajungem si la cum facem sa transformam business-ul nostru dintr-un single channel intr-un omni-channel adevarat, fara grija.

Vrei sa afli detalii despre altceva? Lasa-mi te rog un comentariu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 − 5 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.